Sieć dostarczania treści (CDN) – zalety SEO

Content Delivery Network

Sieć dostarczania treści (CDN) – zalety SEO

Celem optymalizacji pod kątem wyszukiwarek jest uzyskanie jak najlepszego miejsca na liście organicznych wyników wyszukiwania Google. Osiągnięcie tego wymaga silnej treści, solidnego profilu linków zwrotnych i spójnej obecności w mediach społecznościowych. Ale bardzo ważne są również aspekty techniczne. Google wymaga od operatorów witryn, aby projektowali swoje oferty możliwie jak najbardziej przyjazne dla użytkownika i wyszukiwarek. Sieć dostarczania treści (CDN) może pomóc w optymalizacji technicznej, szczególnie jeśli chodzi o wydajność i szybkość ładowania. Tutaj przedstawiamy, w jaki sposób możesz uzyskać przewagę SEO za pomocą CDN.

Spis treści:

Co to jest CDN (Content Delivery Network)?

CDN to sieć serwerów rozmieszczonych na całym świecie w różnych centrach danych i połączonych ze sobą. Serwer wychodzący zapewnia dostęp do oryginalnej i aktualnej zawartości witryny. Zadaniem tzw. serwera replik jest elastyczna dystrybucja treści. W tym celu pliki pochodzą z oryginalnego serwera. Są one następnie „dublowane” przez serwer replik, a następnie regularnie sprawdzane pod kątem aktualizacji.

Gdy użytkownik odwiedza witrynę, zostanie automatycznie połączony z plikami serwera, które są mu najbliższe geograficznie. Im krótsza odległość między plikiem a serwerem, tym szybszy będzie czas ładowania strony. Jest też tak, że buforowanie danych na serwerach CDN ma pozytywny wpływ na wydajność. Sieci CDN są używane głównie do statycznych plików witryn internetowych, takich jak obrazy, JavaScript i CSS; wybór i zakres plików wybiera użytkownik. Sieci CDN można wykorzystać przede wszystkim do strumieniowego przesyłania treści audio i wideo oraz do projektów internetowych o szerokim zasięgu.

W jaki sposób CDN pomaga w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek?

Termin SEO jest często kojarzony z sieciami dostarczania treści. Dzieje się tak, ponieważ CDN oferują wyraźną przewagę, jeśli chodzi o optymalizację pod kątem wyszukiwarek – CDN znacznie poprawia szybkość ładowania strony. I to jest niewątpliwie atut. Firmy takie jak Google, Amazon i Yahoo podjęły badania, aby zobaczyć, jaki wpływ PageSpeed ​​​​ma na zachowanie konsumentów i odwiedzających. Amazon odkrył, że dodatkowy czas ładowania wynoszący zaledwie 100 ms (milisekunda) spowodował 1-procentowy spadek sprzedaży, podczas gdy Google odkrył, że wydłużenie czasu ładowania o 500 ms spowodowało o 20% mniej wyszukiwań. Te liczby pokazują, że dłuższe czasy ładowania prowadzą do niezadowolonych użytkowników i konsumentów, a w najgorszym przypadku do ich braku. Jest to oczywiście coś, czego należy za wszelką cenę unikać.

Szybkość ładowania strony internetowej ma ogromne znaczenie dla sukcesu SEO, ponieważ ma wpływ na wiele różnych parametrów, takich jak współczynnik odrzuceń. Jeśli jest tak, że strona ładuje się wolno lub wcale, wielu odwiedzających po prostu opuści witrynę. Prowadzi to do wzrostu współczynnika odrzuceń, co jest negatywnie rejestrowane przez Google. Nawet jeśli współczynnik odrzuceń nie jest oficjalnym czynnikiem rankingowym, nadal ma wpływ na inne statystyki oceny, takie jak liczba powracających użytkowników i oznaczanie rodzaju witryny.

Pomijając współczynnik odrzuceń, długie czasy ładowania mogą również mieć negatywny wpływ na długość pobytu i współczynnik konwersji – krótko mówiąc, odbiera to całe doświadczenie użytkownika. Google opracował listę ponad 100 różnych czynników rankingowych w celu stworzenia idealnego doświadczenia użytkownika.

Bądź jednak ostrożny: nawet jeśli CDN poprawia szybkość strony, nadal nie jest lekarstwem na błędy związane z wydajnością, które mogły już zostać popełnione. Przykładem tego są zasoby strony, które uniemożliwiają renderowanie. Dzieje się tak często w przypadku plików JavaScript lub CSS. Takie błędy można rozwiązać za pomocą narzędzi takich jak Google PageSpeed ​​Insights. Więcej na temat optymalizacji szybkości ładowania poprzez kompresję CSS można znaleźć tutaj.

Mity na temat sieci CDN

To, że CDN może przynieść znaczące korzyści w zakresie SEO, nie oznacza, że cały temat jest odporny na pewne mity i fałszywki.

Zduplikowana treść staje się problemem

Często słyszanym fałszem jest to, że korzystanie z CDN może prowadzić do tworzenia duplikatów treści; coś, co nie jest przychylnie postrzegane przez Google. Wyszukiwarki oceniają zduplikowane treści negatywnie, ponieważ nie mają one żadnej wartości dla użytkowników. Możliwe, że CDN może spowodować tworzenie zduplikowanych treści, ale przestrzegając kilku zasad, można tego łatwo uniknąć.

  • Nagłówek kanoniczny: Każdy użytkownik CDN powinien zawierać tak zwany „nagłówek kanoniczny”. Ten konkretny nagłówek HTTP informuje Google, że zawartość w CDN jest tylko kopią. Większość dostawców CDN oferuje odpowiednią funkcję, która pozwala zintegrować taki nagłówek za pomocą zaledwie kilku kliknięć.
  • Plik robots.txt: gdy bot Google skanuje witrynę, szuka plików robots.txt. Dzięki temu dostawcy witryn mogą ustalić wytyczne, którymi bot powinien się kierować przy skanowaniu treści – i które z nich należy wpisać do indeksu. Pozwala to na uniknięcie powielania treści. Jeśli nie ma pliku, bot po prostu zeskanuje całą zawartość. Zwykle jest tak, że dostawcy CDN nie aktywują pliku robot.txt. Wszystko zostanie przeskanowane, ale nagłówek kanoniczny zwykle wystarcza, aby zapobiec tworzeniu zduplikowanych treści.

Korzystanie z CDN jest drogie

Istnieje wielu dostawców oferujących sieci dostarczania treści w całym spektrum zastosowań. Wszystko jest dostępne: od drogiego pakietu dla przedsiębiorstw po znacznie tańsze rozwiązanie dla małych i średnich projektów internetowych. Ostatecznie pomysł, że rozwiązanie CDN musi być drogie, nie jest w żaden sposób prawdziwy.

Niektóre pakiety są nawet dostępne całkowicie bezpłatnie, np. oferta dla początkujących od Cloudfare. Inne są nieco droższe, takie jak Amazon Cloudfront lub Akamai, które są dobrze wypróbowane i przetestowane. Amazon pobiera opłaty za gigabajt, podczas gdy Akamai poda wycenę na żądanie dla poszczególnych projektów. Istnieją nawet tanie rozwiązania CDN dla projektów WordPress.

Pomoc w tworzeniu CDN

Z punktu widzenia laika zasada CDN może nie zawsze być od razu jasna – ale jednocześnie konfiguracja nie jest bynajmniej nauką budowy rakiet kosmicznych. W zależności od dostawcy i rodzaju pakietu wsparcie będzie oferowane przez cały proces wdrożenia, a także wiele informacji dostępnych online. Najważniejszym zadaniem dostawcy jest podjęcie decyzji, które pliki należy uwzględnić w CDN. Stąd następuje odpowiednia konfiguracja, która określa, które żądania plików należy wysłać do CDN. Obecnie istnieją również wtyczki, które pomagają w instalacji, przeznaczone głównie dla większych systemów zarządzania treścią i sklepów internetowych.

Tagi:
, , ,