Słownik pojęć Google Analytics

Słownik pojęć - Google analytics

Słownik pojęć Google Analytics

Definicje Google Analytics + inne terminy Analyticsa

Chcesz być lepszy w analizie danych (Google Analytics)? Chcesz przedstawić zarządowi raport z marketingu internetowego? Ten słownik pojęć Google Analytics zawiera proste definicje terminologii Google Analytics i ogólnych terminów związanych z marketingiem internetowym, które powinieneś znać.

W 2020 roku Google ogłosił Google Analytics 4, nowy sposób gromadzenia i organizowania danych. Zastąpi Universal Analytics 1 lipca 2023 r., co oznacza, że terminologia GA4 stanie się lingua franca świata marketingu. Zebraliśmy nowe terminy GA4, aby połączyć je również z uniwersalnym Analyticsem! W stosownych przypadkach zamieściliśmy również odniesienie do zastępowanego terminu Universal Analytics. Sprawdź inne ważne zmiany, które GA4 wprowadza do swojego narzędzia.

#

301 – Sposób na przekierowanie zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarek na inną stronę niż ta, na którą kliknęli link. Przekierowania 301 są zwykle stosowane przez Twój CMS, więc użytkownicy nie trafiają na uszkodzone strony, nieaktualne strony itp.
404 – Kod odpowiedzi lub stan strony wskazujący, że przeglądarka nie może znaleźć żądanej strony. Serwer hostingowy wyświetli komunikat 404 na ekranie, jeśli klikniesz na niedziałający lub uszkodzony link.

A

Advanced segment (Segment zaawansowany) – Niestandardowy sposób filtrowania danych bieżących i wstecznych w raportach. Skonfiguruj je tak, aby skupiały się na sekcjach witryny lub odbiorców, zapisz je i zastosuj/usuń w razie potrzeby.

Na przykład:

  • Utwórz zaawansowany segment „tylko zasoby”, aby wyodrębnić dane dla swojego bloga, oficjalnych dokumentów i studiów przypadku
  • Utwórz segment, aby zobaczyć dane dla użytkowników, którzy są tylko w Kanadzie
  • Utwórz segment, aby usunąć dane z nieprawidłowo otagowanej kampanii, która trafiła do niewłaściwego kanału

Uwaga: w GA4 zaawansowane segmenty są teraz nazywane „porównaniami”.


Annotation (Adnotacja) -. Notatka (z datą) o konkretnej zmianie, która może znacząco wpłynąć na dane. Adnotacja jest dodawana na karcie Administracja (w kolumnie Widok) Google Analytics.
Możesz na przykład dodać adnotację, gdy zaczynasz śledzić nowe wydarzenie lub publikujesz jednocześnie dużo zoptymalizowanych treści.

Acquisition and attribution (first click vs. last click) Pozyskiwanie i atrybucja (pierwsze kliknięcie vs. ostatnie kliknięcie) – Modele atrybucji w raportach Pozyskiwanie pozwalają marketerom przypisywać, któremu kanałowi ruchu lub innym istotnym wymiarom przypisywany jest udział w sesji lub konwersji. GA4 ma bardziej rozbudowane opcje atrybucji niż UA.

Możesz na przykład podzielić konwersje na podstawie kanału, na którym użytkownik dokonujący konwersji zaczął (pierwsze kliknięcie) lub którym zakończył (ostatnie kliknięcie). Na przykład, jeśli użytkownik po raz pierwszy odwiedził witrynę z platformy społecznościowej (np. ze strony That’s My Jam na Twitterze), a następnie wrócił z bezpłatnego wyszukiwania:

  • Atrybucja pierwszego kliknięcia przypisze konwersję jako odesłanie do mediów społecznościowych
  • Atrybucja ostatniego kliknięcia przypisze konwersję jako odesłanie z kanału bezpłatnego

Automatically collected events (Zdarzenia zbierane automatycznie) – Marketerzy mogą tworzyć niestandardowe wydarzenia w GA4, ale niektóre z najbardziej przydatnych wydarzeń są wbudowane w platformę. Niektóre z najważniejszych automatycznie zbieranych zdarzeń w GA4 to:

  • page_view (widok strony)
  • scroll (skroluj)
  • session_start (sesja początkowa)
  • user_engagement (zaangażowanie użytkownika)
  • video_complete
  • video_progress
  • video_start
  • view_search_results (zobacz wyniki wyszukiwania)

Dodatkowe opcje są dostępne po włączeniu rozszerzonych pomiarów w GA4, takie jak kliknięcia linków zewnętrznych i pobieranie plików PDF.

Average session duration (Średni czas trwania sesji) – Jak długo użytkownicy zazwyczaj spędzają w Twojej witrynie, niezależnie od tego, czy odwiedzili jedną stronę, czy dziesięć. Krótki czas trwania sesji na stronie lub grupie stron może wskazywać na niskie zaangażowanie.

Uwaga: Google Analytics nie uwzględnia czasu na ostatnią przeglądaną stronę.

B

Backlink (Link zwrotny) – Link z innej witryny, który wskazuje na Twoją. Linki zwrotne są ważnymi organicznymi czynnikami rankingowymi. Google Analytics nie ma bezpośredniego sposobu przeglądania wszystkich linków zwrotnych; musisz użyć innego narzędzia, takiego jak SEMrush.

Bounce (Odrzucenie)- Dzieje się tak, gdy użytkownik opuszcza Twoją witrynę po obejrzeniu tylko jednej strony.

Bounce rate (Współczynnik odrzuceń) – Odsetek sesji, które zakończyły się odrzuceniem. Niski współczynnik odrzuceń (55% lub mniej) ogólnie wskazuje na bardzo dobre zaangażowanie.

C

Campaign (Kampania) – Konkretna nazwa użyta podczas konfigurowania kampanii (dla dowolnego kanału). Musisz określić nazwę kampanii w parametrach zapytania adresu URL, aby te informacje były pobierane do Google Analytics. Następnie możesz wyświetlić dane kampanii w sekcji Pozyskania.

Channel (Kanał) – Grupy najwyższego poziomu, które pomogą Ci zobaczyć, skąd pochodzi ruch. Google Analytics ma domyślne kanały, które są zbudowane na podstawie źródła i medium, a w razie potrzeby możesz także tworzyć kanały niestandardowe.

Domyślne grupowania kanałów w Google Analytics:

  • Direct (Bezpośredni) – Ten kanał pokazuje dane od osób, które wpisały adres URL z Twojej witryny w przeglądarce, weszły na Twoją witrynę z zapisanej karty lub kliknęły nieotagowany link z kampanii. Czasami Google definiuje sesję jako bezpośrednią, jeśli nie może określić źródła kliknięcia.
  • Organic (Organiczny) – Ten kanał pokazuje tylko organiczne dane wyszukiwania – tj. gdy ktoś klika na Twoją witrynę z bezpłatnego wyniku w SERP.
  • Paid (Płatny) – Ten kanał pokazuje ruch z płatnych mediów, takich jak reklamy w wyszukiwarce czy reklamy w mediach społecznościowych. Jeśli korzystasz z Google Ads i tagujesz adresy URL za pomocą medium „cpc” lub „płatne”, ten ruch pojawia się tutaj.
  • Display – Ten kanał pokazuje ruch z płatnych reklam displayowych. Jeśli korzystasz z Google Ads i tagujesz adresy URL za pomocą medium „cmp” lub „display”, ten ruch pojawia się tutaj.
  • Referral – Ten kanał pokazuje osoby, które klikają z witryny innej firmy („strony odsyłającej”) do Twojej witryny. Możesz wyświetlić raport Ścieżka odesłania w Google Analytics, aby zobaczyć, które poszczególne strony prowadzą do Twojej witryny.
  • Social – Ten kanał obejmuje ruch pochodzący z mediów społecznościowych, w tym z Instagrama, Twittera, Facebooka, LinkedIn i YouTube.
  • Email – Kanał ten obejmuje ruch z kampanii e-mailowych – jeśli linki klikane przez użytkowników mają odpowiednie parametry UTM. (Jeśli nie, ruch e-mail prawdopodobnie pojawi się w kanale bezpośrednim).

Clickthrough rate (Współczynnik klikalności) – Zwykle odnosi się do skuteczności płatnych mediów. Jest to stosunek użytkowników, którzy zobaczyli Twoją reklamę i użytkowników, którzy ją kliknęli.(kliknięcia ÷ wyświetlenia = CTR)

Comparison (Porównanie) – Jest to termin GA4 dla funkcji „filtra” lub „segmentu zaawansowanego” na platformie. Porównanie to filtr oparty na wymiarach lub wartościach wymiarów (np. adres URL lub kraj), który umożliwia porównywanie różnych podzbiorów danych.

Content group (Grupa treści) – Kategoria stron, które konfigurujesz ręcznie, tworząc reguły, aby analizować (na wysokim poziomie) przepływ ruchu z jednej grupy treści do drugiej w raportach Zachowanie Google Analytics. Skonfiguruj je na karcie Administracja Google Analytics.

Conversion (Konwersja) – Zakończenie akcji celowej lub oficjalny zakup produktu/usługi. (Śledzenie należy skonfigurować za pomocą funkcji Cele w Google Analytics). Google Analytics zgłasza maksymalnie jedną konwersję na sesję.

Uwaga: konwersja może być różnie definiowana przez różne firmy. W Gagan Media konwersja to zazwyczaj dowolny zrealizowany cel, który wskazuje potencjalnego klienta (np. wypełnienie formularza kontaktowego lub „kliknij, aby połączyć” na urządzeniu mobilnym). Wtedy rzeczywista sprzedaż jest po prostu sprzedażą.

Conversion rate (Kurs konwersji) – Odsetek sesji, które zakończyły się daną konwersją.

CPC – Cena za kliknięcie. Jest to płatny termin medialny, który odnosi się do kosztu, jaki płacisz za każdym razem, gdy ktoś kliknie Twoją reklamę.

CPA – Koszt pozyskania. Jest to łączny koszt pozyskania jednego klienta na poziomie kampanii lub kanału. Często możesz usłyszeć ten termin w odniesieniu do płatnych kampanii medialnych.

Crawl depth (Głębokość indeksowania) – Jak daleko w architekturę Twojej witryny może się zagłębić bot/przeszukiwarka. Na przykład, czy robot musi kliknąć 25 linków „następna strona”, aby znaleźć najstarsze blogi? Czy może osiągnąć pełną głębokość indeksowania i znaleźć wszystkie twoje strony, czy też są blokery?

Custom definitions – GA4 (custom metrics; custom dimensions) Definicje niestandardowe – GA4 (dane niestandardowe; wymiary niestandardowe) – Funkcja wymiarów niestandardowych w GA4 umożliwia definiowanie własnych wymiarów i danych na podstawie parametrów w zakresie zdarzeń lub użytkownika. Do czego służą niestandardowe wymiary i dane? Zasadniczo pozwalają zobaczyć szczegółowe szczegóły, których nie można uzyskać, po prostu patrząc na ogólny widok ukończenia wydarzeń. Na przykład, jeśli masz niestandardowe zdarzenie przesłania formularzy, użycie tego zdarzenia do utworzenia niestandardowych danych pozwoli Ci raportować przesłania formularzy według kanałów pozyskiwania, danych demograficznych i nie tylko.

D

Data Stream (Strumień danych) – Ten termin odnosi się do danych używanych przez GA4 ze strony internetowej, aplikacji lub obu. Każda usługa GA4 ma unikalny strumień (lub wiele strumieni), który może gromadzić informacje ze stron internetowych lub aplikacji.

Device (Urządzenie) – technologia używana do uzyskiwania dostępu do Twojej witryny. Google automatycznie identyfikuje telefon komórkowy, komputer stacjonarny i tablet.

Dimension (Wymiar) – Atrybut Twoich danych, który nie jest ilościowy. Na przykład „Miasto” i „Kategoria urządzenia” to wymiary.

Domain authority – Ogólnie rzecz biorąc, odnosi się to do poziomu trafności i użyteczności witryny (zgodnie z algorytmami wyszukiwarek) dla określonej grupy odbiorców. „Domain Authority” (DA) to również oficjalny wynik rankingowy opracowany przez Moz w celu przewidywania, jak dobrze witryna będzie działać w organicznych wynikach wyszukiwania.

Drop off – Moment, w którym – lub lokalizacja (strona internetowa), w której – użytkownik rezygnuje z zamierzonego strumienia ruchu.

E

Engaged sessions (Zaangażowane sesje) – Ta metryka definiuje sesję jakości na podstawie trzech kryteriów. Sesja musi trwać co najmniej 10 sekund, zawierać konwersję i zawierać 2 odsłony, aby można je było uznać za zaangażowane. Wymaganie 10 sekund można dostosować do dłuższego lub krótszego okresu.

Engagement rate (Stopień zaangażowania) – Wskaźnik zaangażowania to po prostu kalkulacja: w określonym czasie podziel liczbę zaangażowanych sesji przez łączną liczbę sesji, aby określić wskaźnik zaangażowania Twojej witryny.

Enhanced measurement (Ulepszony pomiar) – Ta funkcja musi być włączona w usłudze Google Analytics 4. Po przełączeniu przełącznika będziesz mógł zbierać informacje, takie jak kliknięcia linków wychodzących, wyszukiwania w witrynie i pobieranie plików (np. plików PDF) ze swojej witryny. Niektórzy wolą pozostawić tę funkcję wyłączoną, ponieważ wolą tworzyć niestandardowe zdarzenia, które mogłyby kolidować z rozszerzonymi zdarzeniami pomiarowymi lub się od nich różnić.

Events in Universal Analytics (Zdarzenia w Universal Analytics) – Niestandardowa interakcja, którą śledzisz ze swojej witryny do Google Analytics. Zdarzenia należy skonfigurować za pomocą Menedżera tagów Google. Pojawiają się w raportach Zachowanie Google Analytics. W razie potrzeby można ich również użyć do skonfigurowania celów w Google Analytics.

Bardziej szczegółowe informacje: każde zdarzenie można zarejestrować w maksymalnie trzech wymiarach (opisanych poniżej) i w razie potrzeby można mu przypisać wartość pieniężną. Możesz uzyskać dodatkowe ozdoby dzięki niestandardowym zdarzeniom HTML.

  • Category (Kategoria) – Zazwyczaj wpisujesz kategorię zdarzenia, która opisuje ogólny obszar lub typ mediów, które śledzi. Np. „formularz”, „wideo”
  • Action (Akcja) – Wymiar Akcja wydarzenia jest szczególnie przydatny, jeśli kilka wydarzeń ma tę samą kategorię. Na przykład, jeśli chcesz śledzić „odtworzenia wideo” i „pełne wyświetlenia wideo”, przy tej konfiguracji możesz utworzyć dwa zdarzenia:
    Zdarzenie 1: Kategoria = Wideo, Akcja = Odtwórz Zdarzenie 2: Kategoria = Wideo, Akcja = Pełny widok
  • Label (Etykieta) – Chociaż możesz wpisać etykietę wydarzenia, często bardziej pouczające jest poproszenie Google (z domyślną etykietą lub kilkoma) o pobranie atrybutu z kodu po zakończeniu wydarzenia. Na przykład {{Page Path}} automatycznie oznaczy zdarzenie etykietą informacji URL strony, na której zostało ukończone. Inne opcje to {{Click Text}}, {{Form Class}} i wiele więcej

Events in Google Analytics 4 (Zdarzenia w Google Analytics 4) – W GA4 zdarzenia są inne. Ten termin nie odnosi się już tylko do zdarzeń niestandardowych, które są zakodowane na stałe lub skonfigurowane w Menedżerze tagów Google; teraz zdarzeniami są dowolne interakcje w witrynie, od odsłon, przez kliknięcia, po konwersje. W Google Analytics istnieją trzy rodzaje zdarzeń 4: automatyczne, zalecane i niestandardowe.

Event parameter (Parametr zdarzenia) – Parametry organizują wprowadzanie danych o zdarzeniach, opisując charakterystykę lub źródło. Wszystkie zdarzenia automatyczne w GA4 przy każdym zakończeniu zdarzenia przekazują kilka standardowych parametrów, takich jak page_location (czyli adres URL). Zdarzenia niestandardowe utworzone za pomocą Menedżera tagów Google automatycznie przekazują również parametry standardowe – nie jest wymagana dodatkowa konfiguracja. Możesz jednak również zdefiniować własne parametry, tworząc zmienną w Menedżerze tagów Google.

Exit Rate (Wskaźnik wyjść) – Wskaźnik, w jakim użytkownik opuszcza Twoją witrynę ze strony (łączna liczba wyjść ÷ łączna liczba odwiedzin). Jeśli strona ma wyjątkowo wysoki współczynnik wyjść, może to oznaczać ślepy zaułek w Twojej witrynie.

F

Filter (Filtr) – Funkcja segmentacji stosowana do widoku raportowania w Google Analytics, która pokazuje żądany podzbiór danych (lub zmienia sposób jego wyświetlania) i ma być stosunkowo trwała. Filtry nie wpływają na dane z mocą wsteczną.

Na przykład:

  • Odfiltruj ruch wewnętrzny, wykluczając adresy IP biura
  • Spraw, aby wszystkie raporty zawierały nazwę hosta w adresach URL, a nie tylko ścieżkę strony
  • Usuń niepotrzebne parametry zapytania

Uwaga: Gagan Media zawsze zaleca posiadanie filtrowanego widoku, niefiltrowanego widoku i widoku testowego filtra dla Twojej witryny w Google Analytics, dzięki czemu zawsze masz obszary do przetestowania nowego śledzenia zdarzeń i nie tylko.

Form fill (Wypełnienie formularza) – Pomyślne wypełnienie formularza, takiego jak formularz kontaktowy lub formularz subskrypcji e-mail.

Funnel (Lejek) – Wizualizacja średniej podróży klienta, pokazująca proces sprzedaży od początkowej świadomości marki/produktu/usługi do zakupu. Jeśli taktyka marketingowa jest „na szczycie ścieżki”, jest skierowana do osób, które są na wczesnym lub wczesnym etapie świadomości.

G

Goal (Cel) – Żądane działanie w Twojej witrynie, które możesz skonfigurować w samym Google Analytics lub za pomocą zdarzeń niestandardowych. Cele są zazwyczaj najważniejszymi czynnościami w Twojej witrynie (np. przesłanie formularza, rejestracja itp.), a w jednym widoku jest tylko 20 miejsca (podczas gdy możesz mieć nieskończoną liczbę wydarzeń).

Google Tag Manager (Menedżer tagów Google) – Darmowe narzędzie do tworzenia i zarządzania tagami (fragmentami kodu lub pikselami śledzącymi) w Twojej witrynie bez konieczności modyfikowania kodu z zaplecza. Tag i wyzwalacz razem oznaczają zdarzenie, które automatycznie pojawia się w raportach Zdarzenia w Google Analytics.

H

Historic (Historyczny) – Nadgodziny. Dane historyczne można wyświetlać dla dowolnego zakresu dat, o ile są one ciągłe i sięgają dalej niż dane, na których zwykle skupiasz się w raportach.

Hostname (Nazwa hosta) – Nazywana również nazwą domeny, jest to część adresu URL wskazująca miejsce zastosowania kodu śledzenia Google Analytics. Nazwa hosta https://www.gagan.pl/oferta/sklep-internetowy/ to www.gagan.pl. Jeśli śledzisz wiele domen lub subdomen w jednym widoku Google Analytics, raporty dotyczące nazw hostów mogą być bardzo przydatne.

I

Impression (Wrażenie) – Za każdym razem, gdy Twoja reklama lub strona internetowa pojawia się w Google (i sieci Google) lub innej wyszukiwarce. Wyświetlenie nie gwarantuje, że użytkownik zobaczył Twoją reklamę lub bezpłatny wynik wyszukiwania lub wszedł z nimi w interakcję.

Indexing (Indeksowanie) – Proces wykorzystywany przez wyszukiwarkę do zbierania, rozumienia, przechowywania i udostępniania (w wynikach wyszukiwania) danych z Twojej witryny. Techniczne procesy SEO mogą pomóc w indeksowaniu wszystkich ważnych treści przez wyszukiwarki.

J

JavaScript (JS) – Powszechny język programowania, który jest zwykle używany do tworzenia dynamicznych lub interaktywnych funkcji w witrynach lub aplikacjach. JavaScript jest przetwarzany przez przeglądarki, a nie serwery internetowe.

K

Keyword (Słowo kluczowe) – To wyrażenie, znane również jako zapytanie, wpisał użytkownik, aby znaleźć Twoje reklamy lub witrynę.

KPI – Oznacza to „kluczowy wskaźnik wydajności”. KPI to wskaźniki, które najdokładniej mierzą Twoje cele. Na przykład, jeśli Twoim celem jest zwiększenie świadomości marki, inteligentnym KPI będą nowi użytkownicy organiczni.

L

Landing page – Strona wejściowa sesji – czyli pierwsza strona, którą użytkownik zobaczył po wejściu na Twoją witrynę.

Lead – Użytkownik, który w wyniku działania został zidentyfikowany jako mający wysoki potencjał, aby zostać płatnym klientem i który podał istotne informacje kontaktowe. Jest to definiowane inaczej w zależności od strony internetowej i celów firmy.

Lead-close rate – Odsetek trafnych konwersji (np. wypełnienie formularza kontaktowego), które zakończyły się sprzedażą.

Life cycle – Google Analytics 4 zawiera tę gotową sekcję raportowania. Raportuje różne wskaźniki zaangażowania i retencji użytkowników.

List (Lista) – Zbiór informacji kontaktowych potencjalnych, potencjalnych lub obecnych klientów, którzy mają co najmniej jedną określoną cechę. Listy służą do wysyłania ukierunkowanych wiadomości do wszystkich na nich – za pośrednictwem poczty e-mail, reklam retargetingowych itp.

Local Pack (Pakiet lokalny) – Pakiet lokalny to pole z wynikami firm lokalnych u góry wyników wyszukiwania. Wynikom tym często towarzyszy mapa i informacje biznesowe. Te wyniki są obsługiwane przez Google Moja Firma. O pakiecie lokalnym możesz również przeczytać tu: Jakie są funkcje SERP i jak wpływają na moją witrynę?

M

Measurement ID (Identyfikator pomiaru) – Po skonfigurowaniu usługi Google Analytics 4 znajdziesz spersonalizowany identyfikator pomiaru powiązany ze strumieniem danych. Zaczyna się od „G-” i zawiera unikalną kombinację liter i cyfr.

Medium – Główny wymiar pokazujący, w jaki sposób ktoś znalazł Twoją witrynę – innymi słowy, w jaki sposób przekazała mu wiadomość. Medium często odpowiada domyślnemu kanałowi, w którym wyświetlany jest ruch, lub zawiera nieco więcej szczegółów. Na przykład sesje z medium „organic” pojawiają się w kanale Organic. Reklamy otagowane medium „cpc” lub „płatne wyszukiwanie” pojawiają się w płatnym kanale.

Metric (Pomiar metryczny) – Pomiary ilościowe. Na przykład „sesje” to metryka, ponieważ powiązane dane to liczba.

MOM / MoM (miesiąc do miesiąca) – Wskazuje, że porównywany jest cały miesiąc danych z poprzednim miesiącem — lub że ustawiony zakres dat jest porównywany z tym samym zakresem dat z poprzedniego miesiąca.

Monetization (Monetyzacja) – Tu są pieniądze. Ten raport porządkuje informacje zebrane za pośrednictwem wydarzeń e-commerce, w tym wszystkich zakupów e-commerce, zakupów w aplikacjach i reklam wydawców.

N

New user (Nowy użytkownik) – Osoba, która odwiedza Twoją witrynę po raz pierwszy w wybranym przez Ciebie zakresie dat. Ktoś, kto wyczyści swoje pliki cookie lub przełączy się na inne urządzenie, zostanie policzony jako nowy użytkownik podczas drugiej sesji. (patrz Użytkownik)

(not provided) (nie podano) – Gdy Google Analytics pokazuje „nie podano” w danych słów kluczowych, dzieje się tak dlatego, że wyszukiwarka ukryła zapytanie ze względu na ochronę prywatności. Dlatego preferujemy narzędzia takie jak Google Search Console, Google Ads i SEMrush, aby uzyskać wgląd w skuteczność płatnych i bezpłatnych słów kluczowych.

(not set) (nie ustawiony) – Gdziekolwiek zobaczysz to w Google Analytics, oznacza to, że informacje nie są dostępne dla narzędzia. Przyczyny wyświetlenia (nieustawione) obejmują przepisy dotyczące prywatności, brakujące parametry UTM, błędy automatycznego tagowania w Google Ads, błędną konfigurację filtrów i nieprawidłową implementację kodu śledzenia Google Analytics.

Nurture (Wychowanie) – Przymiotnik opisujący kampanię, która przesuwa użytkowników w dół lejka sprzedaży za pomocą wielu punktów styku. Lub czasownik opisujący działania podjęte podczas takiej kampanii.

P

Pageview (Widok strony) – Wizyta na stronie internetowej, na której znajduje się Twój kod śledzenia Google Analytics. Odświeżenie/przeładowanie liczy się jako druga odsłona, a w jednej sesji użytkownika może wystąpić wiele odsłon. (Różni się to od niepowtarzalnej odsłony).

Pages per session (Strony na sesję) – Średnia liczba stron wyświetlanych przez użytkowników podczas jednej sesji (tj. podczas jednego ciągłego korzystania z Twojej witryny).

Page speed (Szybkość strony) – Szybkość ładowania stron internetowych. Szybkość jest głównym organicznym czynnikiem rankingowym i często jest oceniana za pomocą tych wskaźników:

  • TTFB (time to first byte) (czas do pierwszego bajtu) – Jak długo przeglądarka zwykle czeka, zanim otrzyma pierwszy bajt danych z serwera.
  • FCP (first contentful paint) (pierwsza farba treści) – Ile czasu zajmuje przeglądarce wyświetlenie niektórych treści – nie tylko tła lub kształtów – z DOM. (Innymi słowy, czas, po którym użytkownik może stwierdzić, że strona się ładuje).
  • FMP (first meaningful paint) (pierwsza znacząca farba) – Ile czasu zajmuje renderowanie układu strony widocznej na ekranie i załadowanie czcionek internetowych. (Innymi słowy, szacowany czas, po którym użytkownik poczuje, że jest tam najważniejsza treść).
  • TTI (time to interactive) (czas do interakcji) – Ile czasu zajmuje wyświetlenie najbardziej znaczącej treści i reakcja strony na interakcję użytkownika w ciągu 50 milisekund.
  • DOM content loaded (Załadowano zawartość DOM) – Ile czasu zajmuje załadowanie i przeanalizowanie całego kodu HTML.

Uwaga: Aby uzyskać wskazówki dotyczące poprawy w Gagan Media używamy narzędzi dla programistów Google Chrome, aby dowiedzieć się, czy Twoja prędkość jest dobra, zła, czy też pośrednia. Upewnij się, że Twoja przeglądarka jest w trybie incognito podczas testowania i sprawdź wyniki zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych.

Parameter (Parametr) – Zobacz „event parameter” (parametry zdarzenia) powyżej.

Path to conversion (Droga do konwersji) – Media i strony internetowe (tj. informacyjne), które przeciętny użytkownik widzi w określonej kolejności przed przejściem na potencjalnego klienta lub klienta. Każdy krok na wspólnych ścieżkach do konwersji powinien być zoptymalizowany pod kątem dobrego doświadczenia użytkownika.

Performance (Wydajność) – Jak dobrze radzi sobie Twoja witryna na podstawie danych, które są obecnie omawiane.

POP / PoP – Wskazuje porównanie danych z jednego okresu do poprzedniego okresu o tym samym czasie trwania. Typowe okresy porównań z wykorzystaniem PoP to tygodnie i wiele miesięcy.

Property – Konta Google Analytics mogą mieć wiele usług, a usługi mogą mieć wiele widoków. Usługa reprezentuje jeden identyfikator śledzenia, którego używasz do śledzenia witryny (lub wielu witryn). Klikasz usługę w menu Google Analytics, aby uzyskać dostęp do raportów.

Purchase (Zakup) – Google zmienił tutaj słownictwo, gdy pojawiło się GA4. Zakupy, które są dokładnie tym, o czym myślisz, zostały nazwane „transakcjami” w Universal Analytics.

Q

QOQ / QoQ (quarter-over-quarter) (kwartał do kwartału) – Wskazuje, że cały kwartał danych jest porównywany z poprzednim kwartałem — lub że ustawiony zakres dat jest porównywany z porównywalnym zakresem dat z poprzedniego kwartału.

Query (Zapytanie) – Zobacz definicję słowa kluczowego.

R

Regular expression (regex) Wyrażenie regularne – Metoda programowania wykorzystująca symbole i znaki do wyszukiwania „ciągu” w długim tekście, a następnie wyodrębniania tych informacji.

S

Search engine share (Udział w wyszukiwarkach) – Procent łącznej liczby sesji, które każda wyszukiwarka wysyła do Twojej witryny. Na przykład Google może stanowić 85% udziału w wyszukiwarkach, Bing 10%, a inne przeglądarki 5%.

Segment – Jako czasownik oznacza to spojrzenie na podzbiór danych („segment” [rzeczownik]), aby uzyskać głębszy wgląd. Może również odnosić się do zaawansowanego segmentu w Google Analytics.

SERP – To oznacza stronę wyników wyszukiwania. SERP zawiera wiele elementów, w tym reklamy w wyszukiwarce, reklamy usług lokalnych, pakiet lokalny, wyniki organiczne i inne funkcje, takie jak polecane fragmenty, panele wiedzy i inne. SERP stale się zmienia, w zależności od wpisywanego zapytania oraz w wyniku testowania nowych funkcji przez inżynierów Google. Dowiedz się jakie są funkcje SERP?

Session (Sesja) – Jedna ciągła wizyta w Twojej witrynie (niezależnie od tego, czy składa się z jednej odsłony, czy z dziesięciu). Sesja wygasa po 30 minutach, więc jeśli użytkownik pozostawi otwartą stronę przez tak długi czas, nie robiąc nic, powróci, aby coś kliknąć, co zostanie uznane za drugą sesję.

Site search (Wyszukiwanie w witrynie) – Wewnętrzna funkcja wyszukiwania w Twojej witrynie (np. w Twoim blogu, na stronie głównej lub w pełnej witrynie). Możesz skonfigurować usługę Google Analytics, aby dostarczała informacje o funkcji wyszukiwania, w tym wyszukiwane hasła, które ludzie wpisują i strony, z których wyszukują.

Smart goal (Inteligentny cel) – Zautomatyzowany cel stworzony przez systemy uczące się Google z wykorzystaniem danych z Google Ads. Cele inteligentne analizują wiele sygnałów z Twoich sesji, aby zobaczyć, które z nich są najbardziej przygotowane do konwersji użytkowników, a „najlepsze” typy sesji są następnie uznawane za realizację celu dla dowolnego kanału. Mogą być przydatne, jeśli nie możesz skonfigurować własnych celów niestandardowych.

Source (Źródło) – Główny wymiar pokazujący, jak ktoś znalazł Twoją witrynę, wskazujący, gdzie użytkownik zobaczył Twoją wiadomość. Na przykład źródło „bing” oznaczałoby, że ktoś znalazł Twoją witrynę w tej wyszukiwarce. Źródło w połączeniu z medium daje głębszy wgląd w to, skąd pochodzi ruch. Definicja sesji GA4 jest bardzo podobna do definicji Universal Analytics, z wyjątkiem tego, że sesje GA4 to ciągła grupa zdarzeń, a sesje UA to ciągła grupa „działań”.

T

Tag (Tag bądź Znacznik) – Może to odnosić się do parametrów UTM w linku LUB do tagu w Menedżerze tagów Google, który wysyła dane o zdarzeniach do Google Analytics. Znaczenie może zależeć od kontekstu!

Time on page (Czas na stronie) – Średnia ilość czasu, jaką dana osoba spędza na stronie Twojej witryny.

Tracking code (Kod śledzenia) – (inaczej identyfikator śledzenia lub identyfikator Analytics) Kod umieszczany w kodzie nagłówka witryny (bezpośrednio lub przez Menedżera tagów Google), aby poinformować Google Analytics o rozpoczęciu śledzenia danych witryny. Identyfikator zaczyna się od „UA-”, a po nim następuje seria unikalnych numerów.

Traffic (Ruch) – Zazwyczaj wymiennie z „sesjami”. Zapytaj partnerów raportujących, czy mają na myśli „sesje” lub „odsłony”, gdy wypowiadają to słowo.

Traffic acquisition (Pozyskiwanie ruchu) – Ten obszar raportów GA4 pokazuje, skąd pochodzą nowe sesje – w przeciwieństwie do nowych użytkowników, co jest inne. Zobacz „pozyskiwanie użytkowników”, aby dowiedzieć się więcej.

Transaction (Transakcja) – Zakup e-commerce zgodnie z definicją w Google Universal Analytics. Zobacz „Zakup” dla wersji GA4.

U

Unique pageview (Unikalna odsłona) – Widok strony, którą śledzisz w Google Analytics, z wyłączeniem powtórnych wizyt tego samego użytkownika podczas tej samej sesji.

User (Użytkownik) – Jedna osoba, która odwiedza Twoją witrynę. Jeśli użytkownik odwiedzi Twoją witrynę na wielu urządzeniach lub wyczyści swoje pliki cookie, zostanie policzony jako wielu użytkowników, ponieważ przełączy się na inny unikalny plik cookie przeglądarki (patrz Nowy użytkownik)

User acquisition (Pozyskiwanie użytkowników) – Są to dane o tym, skąd pochodzą nowi użytkownicy (nie nowe sesje). Google wyjaśnia: „Wymiary źródła wizyt w tym raporcie zawierają prefiks „Pierwszy użytkownik”, aby wskazać, że wymiary dotyczą nowych użytkowników”.

Users flow / user path (Przepływ użytkowników / ścieżka użytkownika) – Najczęstsze sposoby, w jakie użytkownicy przechodzą od jednej grupy treści do następnej w Twojej witrynie. Raport Przepływ użytkowników Google Analytics zawiera informacje o domyślnej ścieżce użytkownika i można go dostosować za pomocą ręcznie zidentyfikowanych grup treści. (Zobacz Grupa treści).

UTM tag (Znacznik UTM) – (inaczej parametr UTM, parametr zapytania, link monitorujący, monitor ruchu Urchin [termin z datą]) Unikalny tag (seria znaków) na końcu adresu URL używany do oznaczenia kampanii, która prowadzi do tej strony. Odpowiednio używane tagi te powodują, że informacje o kampanii pojawiają się w Google Analytics.

V

View (Pogląd) – Konta Google Analytics mogą mieć wiele usług, a usługi mogą mieć wiele widoków. Widoki mogą zawierać wszystkie dane z Twojej witryny (lub grupy witryn) lub przefiltrowany podzbiór danych, w zależności od żądanego raportowania. Mają ten sam kod śledzenia Google Analytics co inne widoki w tej samej usłudze, ale ostatnia liczba jest inna (UA-123456-1 i UA-123456-2).

Y

YOY / YoY (year-over-year) (rok do roku) – Wskazuje, że dane z ustawionego zakresu dat są porównywane z tym samym okresem z poprzedniego roku.

Potrzebujesz pomocy w zakresie danych i strategii internetowej?

Gagan Media to agencja oferująca pełen zakres usług i kompleksową obsługę w zakresie analizowania danych Google Analytics i tworzenia strategii marketingowych.

Jeśli poszukujesz firmy do przygotowania strategii marketingowej, możemy Ci pomóc. Poznaj nasze usługi analizy i strategie marketingowe i napisz do nas.