22 sty Terminologia SEO, którą musisz znać
Czy jesteś maniakiem SEO? Być może chcesz nim zostać? Podczas gdy nasze obowiązki zawodowe ciągle się zmieniają, inne rzeczy pozostają dość stałe. Poznaj: słowa, wyrażenia i akronimy, które są nieodzowne w branży SEO. Być może dopiero zaczynasz przygodę lub jesteś ekspertem, który potrzebuje odświeżenia wiedzy, to ta lista terminów SEO jest dla Ciebie.
Najczęściej używane terminy SEO
301 Redirect (Przekierowanie 301) — kod oznaczający „przeniesiony na stałe”, używany do wskazywania przeglądarkom, pająkom i innym agentom użytkownika właściwej lokalizacji brakującego lub zmienionego adresu URL. Strony oznaczone takim kodem będą automatycznie przekierowywały na inny adres URL.
A
ALT Attribute (Atrybut ALT) — wiersz tekstu używany do opisania zawartości skojarzonej z plikiem nietekstowym, zwykle obrazem. Tutaj dowiesz się wszystkiego o optymalizacji obrazu.
Anchor Text (Tekst zakotwiczenia) — tekst, który nie jest adresem URL, który jest wyświetlany w hiperłączu. Tekst zakotwiczenia powinien sugerować, jaki rodzaj treści znajdzie użytkownik po kliknięciu.
B
Backlink – Zobacz link przychodzący.
Bounce Rate (Współczynnik odrzuceń) – odsetek użytkowników danej strony docelowej, którzy opuszczają witrynę bez odwiedzania innej strony lub podejmowania sensownych działań w tej samej witrynie.
Broken Links (Uszkodzone linki) — linki do stron, które już nie istnieją lub zostały przeniesione pod inny adres URL bez przekierowania. Te linki zwykle wyświetlają strony z komunikatem „błąd 404” (patrz błąd 404). Nawiasem mówiąc, większość wyszukiwarek umożliwia odwiedzającym zgłaszanie uszkodzonych lub „martwych” linków.
C
Canonical Tag (Znacznik kanoniczny) – jest to rodzaj metatagu, który informuje wyszukiwarki, że określony adres URL lub wersja strony jest wersją podstawową lub najlepszą. Zasadniczo mówi: „Ten adres URL powinien być tym, który ma pojawiać się w wynikach wyszukiwania”.
Citation (Cytat) — jest to dowolna wzmianka o Twojej firmie lub marce w Internecie, niezależnie od tego, czy zawiera link zwrotny, czy nie. Jeśli nie ma linków zwrotnych, jest równy jako „wzmianka bez linków”.
Clickthrough Rate (Współczynnik klikalności) — jest to procent wszystkich wyświetleń, które doprowadziły do kliknięcia na stronie. To ważny wskaźnik KPI dla SEO, ekspertów od płatnych mediów, specjalistów od marketingu e-mailowego i tak dalej.
Cloaking (Maskowanie) — zabroniona praktyka polegająca na nakłanianiu wyszukiwarki do indeksowania innej treści, niż faktycznie widzi użytkownik. W gruncie rzeczy służy do obsługi jednej wersji strony wyszukiwarkom (dla zamierzonych korzyści SEO), a innej dla ludzi. Często treść jest całkowicie niezwiązana z rzeczywistym tematem/tematem pozostałej części witryny.
Content Delivery Network CDN (Sieć dostarczania treści) — CDN to sieć serwerów rozmieszczonych na całym świecie w różnych centrach danych i połączonych ze sobą. Serwer wychodzący zapewnia dostęp do oryginalnej i aktualnej zawartości witryny. Zadaniem tzw. serwera replik jest elastyczna dystrybucja treści. W tym celu pliki pochodzą z oryginalnego serwera. Są one następnie „dublowane” przez serwer replik, a następnie regularnie sprawdzane pod kątem aktualizacji. Więcej na temat CDN przeczytasz w tym artykule: Sieć dostarczania treści (CDN) – zalety SEO.
Contextual Link Inventory (Spis linków kontekstowych) — rozszerzenie wyszukiwarek, w którym umieszczają one ukierunkowane linki w witrynach, które według nich mają podobnych odbiorców.
Core Web Vitals (Podstawowe wskaźniki internetowe) — trzy wskaźniki, które mierzą szybkość witryny i stabilność wizualną: Największe malowanie treści (LCP), opóźnienie pierwszego wejścia (FID) i skumulowane przesunięcie układu (CLS). Jako część aktualizacji algorytmu Page Experience, te metryki są ważnymi czynnikami rankingowymi i powinny być częścią każdej technicznej strategii SEO.
Crawler — automatyczna funkcja niektórych wyszukiwarek, która indeksuje stronę, a następnie odwiedza kolejne strony, do których prowadzi link na stronie początkowej. Ponieważ cykl trwa w czasie, roboty wyszukiwarek (znane również jako boty, pająki lub programy użytkownika) mogą bardzo szybko indeksować ogromną liczbę stron.
D
DNS – oznacza na przemian „Domain Name Service”, „Domain Name Server” i „Domain Name System”: DNS to usługa nazw, która umożliwia używanie liter (i cyfr) stanowiących nazwy domen do identyfikacji komputerów zamiast cyfr Adresy IP.
E
E-A-T – Ten termin SEO oznacza „kompetencję, autorytatywność i wiarygodność”.
F
Featured Snippet – Jest to funkcja Google SERP sklasyfikowana przez mały fragment tekstu u góry wyników wyszukiwania. Dowiedz się więcej o śledzeniu i optymalizacji pod kątem polecanych fragmentów.
H
Hreflang – odnosi się do zestawu metaelementów HTML (rel=”alternate” hreflang=”x”), które wyjaśniają język i kierowanie geograficzne stron internetowych. Wielojęzyczne strony internetowe powinny zawsze je zawierać.
H-Tags (H1, H2 itp.) – Znane również jako „tagi nagłówka”, te elementy strony reprezentują różne poziomy nagłówków w HTML. Od największego (H1) do najmniejszego (H6), określają one tytuły/nagłówki i podtytuły kopii internetowej. Dla korzyści SEO i czytelnika nagłówki powinny zawierać słowa kluczowe tam, gdzie to możliwe.
K
Keywords (Słowa kluczowe) – terminy, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarce. Mogą również oznaczać warunki, na które witryna jest kierowana, aby uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania w ramach kampanii marketingowej SEO.
Keyword Density (Gęstość słów kluczowych) – Proporcja lub procent słów kluczowych do całkowitej liczby słów w przedniej kopii strony internetowej. SEO w przeszłości skupiało się na gęstości słów kluczowych bardziej niż obecnie; jest to znacznie mniej ważne po technologiach algorytmów Google, takich jak BERT, a następnie MUM.
Keyword Proximity (Odległość słów kluczowych) – względne rozmieszczenie słów kluczowych w widocznych obszarach strony internetowej, w tym odległość między słowami kluczowymi w widocznym tekście. Podobnie jak gęstość słów kluczowych, większość nowoczesnych SEO nie koncentruje się na taktykach zbliżeniowych.
Keyword Stemming — praktyka przyjęta przez wyszukiwarki polegająca na grupowaniu wyników wyszukiwania nie tylko według ścisłych dopasowań słów kluczowych, ale także według odmian słów kluczowych w grupach semantycznych, takich jak liczba pojedyncza, liczba mnoga, pokrewne sufiksy i synonimy.
L
Link Popularity (Popularność linków) — miara liczby i jakości witryn, które prowadzą do danej witryny, zwłaszcza skatalogowanych w indeksie wyszukiwarek.
Link Text (Tekst linku) — zobacz tekst zakotwiczenia.
Link Farm (Farma Linków) – strona internetowa poświęcona wyłącznie wykazowi dużej liczby linków bez grupowania, kategorii lub struktury. Witryny te są w dużej mierze zdyskredytowane przez główne wyszukiwarki, a zaangażowanie Twojej witryny w jedną z nich może potencjalnie prowadzić do kar w rankingu. Znany również jako „farma treści”.
Listings (Wpisy) – Wpis to obecność witryny w wyszukiwarce lub katalogu i niekoniecznie wskazuje na jej pozycjonowanie w wyszukiwarce.
M
Metatagi — nazywane również metadanymi, informacje te znajdują się w nagłówkach stron HTML. Pomimo postrzeganego malejącego znaczenia dla rankingów wyszukiwarek, SEO po 2022 r. nadal bardzo cenią sobie używanie popularnych metatagów, takich jak „tytuł”, „opis” i „słowa kluczowego” (patrz poniżej). I nie zapomnij o kanonicznych metatagach!
Meta Description Tag – tag na stronie internetowej znajdujący się w kodzie źródłowym nagłówka zawierający podstawowy opis strony. Pomaga wyszukiwarkom w kategoryzowaniu strony i może potencjalnie informować użytkowników, którzy natkną się na listę stron w wynikach wyszukiwania.
Meta Keywords Tag – w przeszłości ten tag umożliwiał autorom stron wstawianie ogromnej listy słów kluczowych na stronie w celu oszukiwania wyników wyszukiwania. Dzisiaj potencjał tego tagu do wpływania na rankingi zmalał; jest powszechnie lekceważony przez główne wyszukiwarki. (SEO Oneupweb zdecydowanie odradza używanie tych tagów, ponieważ mogą one informować konkurencję o Twojej strategii słów kluczowych).
Mirror Site (Witryna lustrzana) — zduplikowana kopia już istniejącej witryny internetowej, używana do wydłużenia czasu odpowiedzi w przypadku witryn o dużym natężeniu ruchu.
N
Nofollow — „Nofollow” to dodatek, który jest zakodowany w znacznikach HTML hiperłącza lub dodawany do strony za pomocą ustawień CMS lub zaplecza witryny. Zniechęca wyszukiwarkę do indeksowania określonej strony internetowej. Niektóre strategiczne zastosowania zewnętrznego „nofollow” wiążą się z zarządzaniem popularnością linków, np. dla właścicieli witryn, którzy nie chcą przyznawać pełnego kredytu „obserwuj” linkom publikowanym przez użytkowników na ich forach lub w komentarzach do blogów.
O
Organic Listings (Wpisy organiczne) – znane również jako „naturalne” wpisy, są to bezpłatne wyniki wyszukiwania w wyszukiwarkach. Są one obliczane wyłącznie przez algorytm silnika i opierają się na zaletach wymienionych stron.
Outbound Link (Link wychodzący) – znany również jako link zewnętrzny, jest to dowolny link na stronie internetowej, który wskazuje na zewnętrzną stronę internetową (w innej domenie).
P
PageRank – dawniej zastrzeżona metoda Google (obecnie odrzucona) do mierzenia popularności strony internetowej. Uważa się, że na pomiar, który jest przedmiotem wielu dyskusji w społeczności SEO, wpływ ma głównie liczba i jakość linków przychodzących i wychodzących powiązanych z daną stroną.
Pozycja — numeryczna pozycja strony na stronie wyników wyszukiwania, znana również jako pozycja lub ranking. Niski numer pozycji, taki jak pozycja 1, jest lepszy niż wyższy, ponieważ oznacza, że Twoja strona pojawia się wcześniej/wyżej w wynikach wyszukiwania.
Q
Query (Zapytanie) — termin(y) wprowadzone do wyszukiwarki przez użytkownika. Zobacz także słowo kluczowe.
R
Ranking(s) — numeryczna pozycja strony na stronie wyników wyszukiwania, znana również jako pozycja. Niski numer w rankingu, taki jak pozycja 1, jest lepszy niż wyższy, ponieważ oznacza, że Twoja strona pojawia się wcześniej/wyżej w wynikach wyszukiwania.
Redirect (Przekierowanie) — zobacz przekierowanie 301. Istnieją również inne rodzaje przekierowań adresów URL, takie jak 302s, ale te inne typy nie są objęte tym konkretnym słownikiem terminów SEO.
Results Page (Strona wyników) – patrz SERP.
Robot – znany również jako „bot”. Zobacz robota.
Robots.txt — mały plik tekstowy zawarty w witrynie internetowej, który nakazuje wyszukiwarce uwzględnienie/wykluczenie określonych stron z indeksu, który umożliwia lub uniemożliwia niektórym programom użytkownika przeszukiwanie obszarów witryny i zawiera inne instrukcje przeszukiwania, takie jak XML lokalizacja mapy witryny i opóźnienie indeksowania.
S
Search Engine (Wyszukiwarka) — strona internetowa, która umożliwia użytkownikom przeszukiwanie sieci w poszukiwaniu określonych informacji poprzez wprowadzanie słów kluczowych. Zwracane wyniki wyszukiwania mogą zawierać płatne lub bezpłatne wykazy witryn, a czasami obrazy, produkty, filmy, muzykę, wpisy miejsc lub inne ulepszone wyniki.
Search Engine Marketing – SEM (Marketing w wyszukiwarkach)– wyrażenie czasami używane w przeciwieństwie do „SEO” do opisania płatnych działań związanych z wyszukiwaniem, SEM może również ogólnie odnosić się do szerokiego zakresu działań związanych z marketingiem w wyszukiwarkach, zarówno płatnych, jak i bezpłatnych.
Search Engine Optimization (SEO) – Proces polegający na wykorzystaniu analizy i dostosowań witryny do kopiowania, projektowania i elementów konstrukcyjnych w celu zapewnienia zarówno najwyższego możliwego pozycjonowania na pożądanych stronach wyników wyszukiwania w wyszukiwarkach, jak i najlepszego doświadczenia dla użytkowników danej witryny.
Search Engine Referral (Odesłanie do wyszukiwarki) — ma to miejsce, gdy użytkownik trafia na stronę internetową po kliknięciu listy wyników wyszukiwania w wyszukiwarce.
Search Term (Wyszukiwane hasło) — Dokładne słowo lub fraza(-y) wprowadzone do wyszukiwarki przez użytkownika. Zobacz także zapytanie i słowo kluczowe.
SEM – skrót od „marketing w wyszukiwarkach”. Zobacz wpis dotyczący tego terminu.
SEO – skrót od „optymalizacja pod kątem wyszukiwarek”. Zobacz wpis dotyczący tego terminu.
SERP – akronim oznaczający „stronę wyników wyszukiwania”. To jest to, co jest wyświetlane po wpisaniu zapytania w wyszukiwarce, takiej jak Google.
SERP Feature (Funkcja SERP) – Dowolna funkcja strony wyników wyszukiwania, która nie wygląda jak tradycyjny płatny lub organiczny wynik wyszukiwania. Funkcje SERP w Google obejmują polecane fragmenty, Ludzie też pytają, Panel wiedzy, wyniki zakupów, wyniki polecanych filmów wideo i wiele innych. Jakie są funkcje SERP i jak wpływają na moją witrynę?
Shopping Search – Specjalistyczny typ wyszukiwania lub dedykowana wyszukiwarka, która indeksuje grupy produktów, ceny i recenzje w celu bezpośredniego porównania. Jest to szczególnie przydatne podczas zakupów online.
Spider (Pająk) – Zobacz robota.
Submission (Zgłoszenie) – proces rejestracji witryny w wyszukiwarce lub katalogu internetowym. Na przykład możesz przesłać swoją witrynę (i mapę witryny XML) do Google Search Console i Bing Webmaster Tools. Nie gwarantuje włączenia ani rankingu w indeksach wyszukiwarek, ale może obsługiwać indeksowanie.
Subscribing (Subskrypcja) — proces wyrażania zgody na otrzymywanie biuletynu e-mail lub dodawania kanału RSS do agregatora (np. do czytania aktualizacji bloga).
T
Tag — nomenklatura oparta na słowach kluczowych (często w ciągu), która jest dołączona do posta na blogu, tweeta (patrz hashtag), zakładki społecznościowej lub pliku multimedialnego, aby pomóc w kategoryzacji treści według tematu. Może to również odnosić się do różnych metatagów lub niezliczonych innych rzeczy, takich jak tagi hreflang.
Title Tag (Tag tytułu) — forma metadanych używana przez wyszukiwarki do kategoryzowania stron internetowych według tytułu. Tagi tytułu są wyświetlane w wykazach wyszukiwarek głównych wyszukiwarek, takich jak Google i Bing. Algorytmy wyszukiwarek tradycyjnie doceniają tagi tytułowe, aby określić/kategoryzować zawartość strony.
U
UGC – Zobacz treści tworzone przez użytkowników.
Unique Visitor (Unikalny użytkownik) — znany również jako „absolutnie unikalny odwiedzający”, ta statystyka przedstawia odwiedzających witrynę, którzy są liczeni raz w każdym okresie, pomimo możliwości dokonania wielu wizyt. Wyznaczeni za pomocą plików cookie, unikalni odwiedzający są odróżniani od liczby zwykłych odwiedzających, co oznaczałoby zaklasyfikowanie dwóch lub więcej wizyt tego samego użytkownika jako wielu odwiedzających.
User Sitemap (Mapa witryny użytkownika) — strona internetowa zawierająca linki strukturalne do każdej innej ważnej strony w danej witrynie pogrupowane według tematu lub hierarchii nawigacyjnej. Strony te są równie przydatne zarówno dla ludzi, jak i dla pająków wyszukiwarek, ponieważ zapewniają szybki, skategoryzowany przegląd każdej strony w witrynie (z hiperłączami).
User-generated Content (Treść generowana przez użytkowników) – powszechnie określana skrótem „UGC”, jest to dowolna treść stworzona przez członka grupy odbiorców danej witryny do użytku w tej witrynie, a czasem do swobodnego rozpowszechniania w Internecie.
X
XML Sitemap (Mapa witryny XML) — plik XML dla wyszukiwarek zawierający listę adresów URL w określonej domenie. Ten plik może być używany do uzupełnienia zwykłego indeksowania, w którym bot/robot indeksujący samodzielnie odwiedza każdą stronę witryny. Przesyłanie mapy witryny XML do Google.
Więcej terminologii do przyswojenia
Nie jesteś zadowolony z zakresu tej terminologii SEO? Mamy dla Ciebie więcej do odkrycia:
Eksperci SEO używają tych terminów
Powyższe terminy SEO są bardzo trudne, a stosowanie technik to kolejna praca do wykonania! Na szczęście eksperci ds. content marketingu i SEO w Gagan Media nieustannie doskonalą swoje rzemiosło. Skontaktuj się z nami już dziś.