Jak zwiększyć widoczność w wyszukiwarce lokalnej? Kompletny poradnik – 12 wskazówek na 2023

Jak zwiększyć widoczność w wyszukiwarce lokalnej - Kompletny poradnik - 12 wskazówek na 2023

Jak zwiększyć widoczność w wyszukiwarce lokalnej? Kompletny poradnik – 12 wskazówek na 2023

Rozwój lokalnej firmy za pośrednictwem lokalnych wyszukiwań w 2023 r. Fakty są niezaprzeczalne — niewątpliwie, lokalna optymalizacja SEO to istotne narzędzie dla każdej firmy obsługującej swoją społeczność. Dowody:

  • Pomiędzy 2016 a 2018 rokiem, Google zarejestrował zawrotny wzrost liczby mobilnych zapytań o hasło „[firma lub usługa] w pobliżu” o więcej niż 900%.
  • Niespełna rok później, ta sama wyszukiwarka doniosła, że 60% użytkowników urządzeń mobilnych nawiązało bezpośredni kontakt z przedsiębiorstwem, korzystając z wyników wyszukiwania oraz opcji „kliknij, aby zadzwonić” (ze wspomnianego wcześniej źródła).
  • Google ponadto zaznacza, że 76% osób, które prowadziły poszukiwania firmy na smartfonie, odwiedziło je w ciągu jednego dnia.

Jednakże, z rosnącym znaczeniem lokalnej optymalizacji SEO, wzrasta również konkurencja o lokalny ruch związany z wyszukiwaniem i o widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Właśnie z tego powodu powstał niniejszy poradnik – by wspomóc Ci w identyfikacji lokalnych czynników wpływających na ranking, które posłużą do poprawy pozycji Twojej firmy we wszystkich lokalizacjach, w których prowadzisz działalność, umożliwiając tym samym dotarcie do potencjalnych klientów.

Spis treści:

Co to jest lokalne SEO?

Lokalne SEO to gama precyzyjnie dobranych procedur, które kierują swoją moc na pozyskanie widoczności dla firm w różnych obszarach wyszukiwania lokalnego, takich jak Mapy, pakiety lokalne czy specyficzne wyniki wyszukiwania, a wszystko to, aby przyciągnąć klientów z trafnych zapytań lokalnych.

Gdy przygotowujemy strategię lokalnego SEO, niezwykle istotne jest, aby pamiętać, iż nie ogranicza się ona tylko do Google. Klienci szukają lokalnych firm poprzez różnorodne wyszukiwarki i platformy – nie tylko Mapy Google czy Wyszukiwarkę Google, ale również Bing Local, Mapy Bing, Mapy Apple i wiele innych.

Kto potrzebuje lokalnego SEO?

Każdy, kto prowadzi sklep stacjonarny, może skorzystać z lokalnego SEO i zyskać lepszą widoczność dzięki wyszukiwaniu.

Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem małej firmy, czy SEO w dużym przedsiębiorstwie z setkami lokalizacji sklepów, lokalne SEO to świetny sposób na generowanie większego ruchu w miejscu prowadzenia działalności.

Pakiet lokalny a wyniki wyszukiwania organicznego: jak działa wyszukiwanie lokalne?

Najprostszą metodą zilustrowania działania wyszukiwania lokalnego w stosunku do wyników organicznych jest użycie analogii. Wyobraźmy sobie zatem, że potrzebujesz znaleźć serwis BMW w Warszawie.

Najłatwiejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z wyszukiwarki i poproszenie o rekomendacje. Przeszukaliśmy tutaj zapytanie „serwis BMW Warszawa”.

Wyszukiwania SERWIS BMW WARSZAWA
Sekcja organiczna dla wyszukiwania „serwis bmw warszawa”
sekcja Lokalna dla wyszukiwań serwis BMW Warszawa
sekcja lokalna dla wyszukiwań „serwis bmw warszawa”

Zauważyłeś dwie niezależne sekcje na stronie wyników wyszukiwania (SERP) powyżej? Jedna to pakiet lokalny, druga zawiera wyniki organiczne.

Oba wyniki są zlokalizowane i dostarczają informacje zgodne z moimi kryteriami wyszukiwania. Każdy z nich robi to jednak na swój niepowtarzalny sposób.

Pakiet lokalny prezentuje najlepsze firmy, które zdobywają miejsce w Mapach Google dla frazy docelowej. Zawiera również dodatkowe informacje o każdej firmie, które pomogą mi zdecydować, która opcja jest najodpowiedniejsza dla moich potrzeb.

Druga sekcja zawiera typowy kontent organiczny, który można dostrzec w każdym SERP. W tym przypadku, jak widać na powyższym zrzutach, jest to także skierowanie na informacje lokalne.

Lokalne czynniki wpływające na ranking SEO

Ponieważ lokalne rankingi nie są powiązane z witryną, co decyduje o pozycji Twojej firmy?

Na przykład Google podaje trzy kluczowe atrybuty, które pomagają określić lokalny ranking:

  1. Trafność, która określa, jak dobrze lokalna wizytówka pasuje do tego, czego szuka użytkownik.
  2. Odległość, która, jak możesz sobie wyobrazić, odnosi się do tego, jak daleko każdy wynik znajduje się od terminu lokalizacji użytego w zapytaniu (np. wyszukiwarka będzie traktować priorytetowo firmy zlokalizowane w pobliżu Millennium Park w Chicago dla zapytań związanych z lokalizacją).
  3. Rozgłos. Ten czynnik dotyczy tego, jak dobrze znana jest firma. Pomyśl o tym jako o autorytecie firmy (podobnym do autorytetu domeny, który wpływa na zwykłe rankingi organiczne). To jest jak to działa w praktyce.

Dwa aspekty rankingu w lokalnych wynikach wyszukiwania

Istnieją dwa odrębne aspekty lokalnego SEO:

  • Odnalezienie, które polega na współpracy z lokalnym algorytmem w celu poprawy pozycji w Mapach Google, lokalnym pakiecie i innych platformach, takich jak Mapy Apple.
  • Wybór, który skupia się na przekonywaniu użytkowników do wyboru Twojej oferty zamiast innych.

A oto czynniki, które wpływają na Twój sukces w każdym z nich.

#1. Zostać odnalezionym

Odnalezienie skupia się tylko na jednym – zapewnieniu, że Twoja firma pojawi się w widocznym miejscu w Mapach Google, lokalnych wynikach i innych znanych platformach, takich jak Mapy Apple.

Czy uda Ci się to osiągnąć, zależy od kilku czynników:

Atrybuty lokalne

Najprostszą metodą zrozumienia atrybutów lokalnych jest myślenie o nich jak o schemacie. Obie służą temu samemu celowi – pomagają lepiej zdefiniować treść dla Google.

W przypadku schematu celem jest uczynienie różnych sekcji strony bardziej przejrzystymi dla wyszukiwarki.

Z drugiej strony atrybuty pomagają odróżnić firmę i jej różne cechy, aby wyszukiwarka mogła ją wyświetlić dla odpowiednich wyszukiwań.

Atrybuty te określają niemal każdy aspekt świadczenia usług lub operacji biznesowych.

Na przykład ten serwis BMW, który wcześniej pojawił się w SERP na „serwis BMW Warszawa”, zdecydowała się wymienić następujące atrybuty:

Posiadanie odpowiednio zdefiniowanych atrybutów w Profilu Firmy w Google sprawi, że Google lepiej zrozumie Twoją firmę i będzie w stanie uszeregować ją pod kątem odpowiednich wyszukiwań lokalnych.

Cytaty – Cytowania nazwy Twojej firmy

Cytaty to miejsca, w których Twoja firma jest wymieniona online, niezależnie od tego, czy zawierają link do Twojej witryny, czy nie. Mogą to być katalogi biznesowe, strony branżowe, blogi i wiele innych. Są one ważne dla SEO, ponieważ pomagają budować wiarygodność Twojej firmy w oczach Google, zwłaszcza jeśli informacje o Twojej firmie (takie jak nazwa, adres i numer telefonu) są spójne we wszystkich cytatach.

Jakość i ilość cytatów może wpływać na rankingi lokalne, dlatego warto zadbać o ich regularne tworzenie i aktualizowanie. Ważne jest także, aby dane były spójne, ponieważ niespójności mogą wprowadzać w błąd zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarki.

Opinie

Opinie klientów są kolejnym kluczowym elementem lokalnego SEO. Google zwraca uwagę na recenzje podczas decydowania o tym, które firmy powinny być wyżej w wynikach wyszukiwania, dlatego bardzo ważne jest, aby aktywnie zarządzać swoimi recenzjami, odpowiadać na nie i zachęcać zadowolonych klientów do ich pozostawiania.

Recenzje mają także ogromny wpływ na decyzje klientów. Według badań, większość konsumentów czyta recenzje online przed podjęciem decyzji o zakupie, a pozytywne recenzje mogą skłonić ich do wybrania jednej firmy zamiast innej.

Opinie w Google Serwis BMW Hypertech
Opinie w Google

2. Wybór

Po zrozumieniu, jak Twoja firma może być odnaleziona w wynikach wyszukiwania, drugim aspektem jest przekonanie użytkowników do wyboru Twojej oferty.

Oto kilka czynników, które mogą pomóc w tym zadaniu:

Jakość i ilość recenzji

Jak już wcześniej wspomniano, recenzje odgrywają kluczową rolę w decyzjach konsumentów. Firmy z większą ilością pozytywnych recenzji mają większą szansę przyciągnąć nowych klientów.

Spersonalizowany profil firmy

Tworzenie spersonalizowanego profilu firmy w Google lub na innych platformach, takich jak Apple Maps, może pomóc Ci wyróżnić się wśród konkurencji. Dodaj unikalne informacje o swojej firmie, takie jak godziny otwarcia, usługi, które oferujesz, a nawet zdjęcia Twojego miejsca biznesu.

Zoptymalizowane treści na stronie

Treści na Twojej stronie internetowej również mogą wpływać na to, jak klienci postrzegają Twoją firmę. Upewnij się, że Twoja strona jest dobrze zoptymalizowana pod kątem słów kluczowych, które są istotne dla Twojego biznesu, i że dostarcza wartościowych informacji dla potencjalnych klientów.

Podsumowując, lokalne SEO to klucz do sukcesu dla wielu firm, które chcą przyciągnąć lokalnych klientów. Pamiętaj, że najważniejsze to być widocznym i dostarczać wartości swoim klientom, zarówno w wynikach wyszukiwania, jak i poza nimi.

12 najważniejszych praktyk poprawiających widoczność w lokalnym wyszukiwaniu

Zauważalność w wyszukiwarkach może zostać znacząco podniesiona dzięki kilku prozaicznym modyfikacjom. Poniżej przedstawiamy listę lokalnych strategii SEO.

#1. Doskonal Profil Twojej Firmy w Google Business i Apple Business Connect

Optymalizacja profili Google Business i Apple Business Connect stanowi kluczowy element lokalnego SEO. Otwiera to drogę do dalszych odkryć.

Jesteś w stanie usprawnić swoją ofertę, odpowiadając na recenzje, aktualizując godziny otwarcia sklepów, ulepszając informacje kontaktowe i wiele innych.

Z uwagi na to, że lokalne wyszukiwanie staje się coraz bardziej obrazowe, firmy mogą również ulepszać swoje wpisy, używając unikalnych, wysokiej jakości zdjęć i filmów dla każdej kategorii lub produktu w swoich profilach.

Profil Firmowy w Google - Hypertech Serwis BMW
Dodatkowe opcje na profilu firmy Hypertech

#2. Przyjazne SEO – Dostosuj się do lokalnych intencji użytkowników

Twoi klienci nie zawsze będą mieli te same intencje. Na przykład, niektórzy mogą szukać wskazówek dojazdu lub informacji kontaktowych. W takim przypadku, potrzebujesz łatwo dostępnych informacji kontaktowych, takich jak numer telefonu.

To jest doskonały moment, aby ulepszyć profil Twojej firmy w Google, wykorzystując te informacje!

Inni klienci mogą być zainteresowani sprawdzeniem dostępności produktu. To jest kolejna intencja, którą należy dopasować. Tym razem prawdopodobnie w formie schematu.

#3. Obserwuj Recenzje Online

Recenzje online mogą być doskonałym źródłem do zrozumienia, co myślą klienci. Będziesz mógł zobaczyć, co idzie dobrze, ale co ważniejsze, możesz zobaczyć, czy Twoi klienci mają opinie, na które warto zwrócić uwagę.

Być może niektóre lokalizacje sklepów otrzymują więcej skarg niż inne. Obserwowanie recenzji online to świetny sposób na uzyskanie takiej wiedzy.

Opinie google i odpowiedzi właściciela firmy
Opinie w google miejsca i odpowiedzi właściciela firmy

#4. Skonfiguruj Śledzenie Lokalnych Rankingów dla Wszystkich Twoich Lokalizacji

Nie możesz wiedzieć, co idzie dobrze, jeśli nie możesz mierzyć postępu. Podobnie jak monitorujesz swoje inne rankingi, jest to również ważne dla lokalnych działań SEO.

#5. Twórz Lokalizowane Treści

Każda lokalizacja firmy posiada unikalne atrybuty. Może na przykład kawiarnia ma zewnętrzne patio lub oferuje bezpłatny bezprzewodowy dostęp do Internetu.

Możesz promować te atrybuty na stronach docelowych związanych z lokalizacją.

#6. Ułatw Indeksowanie Stron

Częstym błędem w marketingu internetowym w przypadku lokalnego SEO jest ukrywanie lokalnych stron docelowych głęboko w architekturze witryny. Niektóre są tak ukryte, że znalezienie ich przez Googlebota przy dostępnym budżecie indeksowania jest prawie niemożliwe. (Google nie będzie przeszukiwać Twojej strony w nieskończoność).

#7. Zapewnij Spójność NAP

Obecnie spójność NAP (nazwisko, adres, numer telefonu) nie ma takiej samej siły jak czynnik w wyszukiwaniu lokalnym lub rankingach map, ale nadal ważne jest, aby zrobić to dobrze.
Aby dowiedzieć się więcej o NAPach przeczytaj ten artykuł: Dlaczego lokalne SEO jest kluczowe dla Twojego biznesu.

#8. Wspomnij o Lokalizacji w Metatagach

Umieszczenie nazw lokalizacji i specyficznych cech identyfikacyjnych w meta-tytułach stron docelowych zwiększy ich szanse na pojawienie się wyżej w wyszukiwaniu lokalnym.

Dodatkowo, osoby wyszukujące mogą zostać zachęcone do kliknięcia, jeśli zobaczą z SERP, że Twoja lista jest lokalizacją, której szukają.

#9. Zoptymalizuj Witrynę pod Kątem Wyszukiwania Głosowego

Wyszukiwanie głosowe mogło stracić impet, ale nadal jest to powszechny sposób wyszukiwania informacji.

Wyszukujący mogą pytać o godziny otwarcia sklepów, wskazówki dojazdu itp.

#10. Optymalizuj pod Kątem Urządzeń Mobilnych

Znaczenie mobile, zwłaszcza dla lokalnego SEO, jest nie do przecenienia. Upewnij się, że Twoja witryna jest dostosowana do urządzeń mobilnych, aby nie odrzucać osób, które szukają w drodze.

#11. Popraw Kierowanie na Lokalne Słowa Kluczowe

Nie bój się sprecyzować kierowania na słowa kluczowe. Możesz nawet przejść tak szczegółowo, jak na poziomie kodu pocztowego. Na przykład słowo kluczowe „serwis mercedes warszawa ochota”. Takie słowa kluczowe z długim ogonem mogą skierować specyficzną grupę klientów do Twojej firmy.

#12. Wykorzystaj Moc Cytatów Lokalnych

Cytaty lokalne, zwane również wpisami firmowymi, są jednym z najważniejszych czynników w lokalnym SEO. Im więcej cytowań Twojej firmy pojawi się na stronach o wysokiej wartości, tym większa szansa, że Google uzna Twoją firmę za wiarygodną.

Każde z powyższych działań jest ważnym krokiem w kierunku zwiększenia widoczności Twojej firmy w lokalnym wyszukiwaniu. Pamiętaj, że lokalne SEO to długotrwały proces, który wymaga ciągłego monitorowania i optymalizacji. Używając tych technik, jesteś na dobrej drodze, aby zwiększyć swoją widoczność w wynikach wyszukiwania i przyciągnąć więcej lokalnych klientów.